PENGURUSAN DALAM ISLAM
(DUB2022)
E-FOLIO
PRINSIP PENGURUSAN ISLAM
NAMA PENSYARAH: PUAN WAHIDA BINTI MAT SAID
KUMPULAN 2
|
|
Siti Norazlin
Binti Jelan
|
02DSK17F1010
|
Nurul Naziratul
Binti Mat Wazir
|
02DSK17F1002
|
Suhaila Binti
Suhaimi
|
02DSK17F1008
|
Nurul Hatiqah
Binti Rahman
|
02DSK17F1054
|
Aireen Natasya
Binti Rusuhaidi
|
02DSK17D1016
|
JABATAN PERDAGANGAN
DSK2A
PENGHARGAAN
Bismillahirahmanirahim…
Assalamualaikum wbt,
Alhamdullilah syukur ke hadrat ilahi dengan limpahan rahmat serta nikmat masa,
tenaga, nyawa dan akal fikiran yang dianugerahkan kepada kami. Dapat juga kami
menyiapkan tugasan ini dengan baik dan jayanya.
Pertamanya, kami ingin mengucapkan terima kasih kepada pensyarah kami
yang disayangi iaitu Ustazah Wahida binti mat said diatas tunjuk ajar serta
bimbingan yang diberikan kepada kami untuk menyiapkan tugasan ini.
Kami juga ingin mengucapkan terima kasih dan syabas kepada sahabat
handal yang banyak memberi pertolongan kepada kami untuk menyiapkan e-folio
ini. Mereka telah memberikan kami segala
pertolongan dan sokongan moral yang tidak terhingga sampai kami Berjaya
menghabiskan tugasan ini dengan suksesnya.
Akhir kata, kami ingin mengucapkan terima kasih dan beribu kemaafan
kepada mereka yang terlibat secara lansung dan tidak lansung dalam kami
menyiapkan kerja e-folio ini. Sekian, terima kasih.
PENGENALAN
Pengurusan islam
merupakan proses penting bagi mengendalikan manusia,organisasi dan matlamat
pengurusan islam yang hendak dicapai berlandaskan Al-quran dan hadis.Pengurusan
islam merangkumi peranan tauhid sebagai asas pengurusan.pendekatan islam
sebagai satu cara hidup yang menyeluruh dan bersepadu dalam melaksanakan
pengurusan islam ia merupakan unsur penyerahan diri manusia sebagai khalifah di
muka bumi yang tunduk dan patuh kepada perintah Allah s.w.t. Affendi Hassan
berpendapat bahawa pengurusan islam ialah satu penggembelengan tenaga dan
sumber,melalui perancangan,arahan dan kawalan dalam sesebuah organisasi
mengikut prinsip dan nilai yang ditetapkan dalam islam.
Sistem pengurusan
islam,sistem yang sangat lengkap dan sistematik kerana is berpandukan
Al-quran dan
sunnah.Pengurusan islam memainkan peranan penting dalam membentuk dan
melahirkan pengurus,ketua,pemakmur,alam mengikut kerangka berfikir,nilai dan
prinsip islam.
Sesebuah organisasi
perlu mempunyai matlamat atau objektif pengurusan islam yang
tersendiri.Objektif pengurusan merupakan sesuatu yang penting kerana
menggariskan hala tuju yang akan dicapai oleh organisasi.Selain
itu,objektif sesebuah organisasi merupakan gagasan yang
melambangkan matlamat yang hendak dicapai dan garis panduan oleh sesebuah
organisasi.Seterusnya, membolehkan segala usaha digerakkan ke arah objektif
pengurusan islam dan perancangan dapat dilaksanakan sebaik mungkin dengan
mengambil realiti masa dan pengalaman.Akhir sekali, membolehkan pengukuran
dapat dilakukan dengan sebaik mungkin terhadap pencapaian yang diperoleh.
PRINSIP
PENGURUSAN ISLAM
Prinsip ialah asas atau dasar yang menjadi pokok sesuatu pemikiran,
tindakan atau pelaksanaan. Dalam konteks pengurusan islam, prinsip bertindak
selaku landasan dalam pelaksanaan suatu kegiatan pentadbiran atau pengurusan untuk
mencapai matlamat yang telah dirancang dan ditetapkan oleh sesebuah organisasi.
Sebagaimana yang kita maklum, sistem pengurusan Islam adalah lengkap dan
sistematik di mana ia berpandukan Al-Quran dan As-sunnah. Prinsip pengurusannya
jelas, penyusunan dan perancangan pengurusan yang teratur, pengawasan yang
menyeluruh dan terperinci, dan motivasi yang mempunyai asas yang kukuh untuk
mendapat keredhaan Allah SWT dan tidak semata-mata untuk kebendaan dan
keduniaan sahaja.
Menurut Profesor Syed Othman Alhabshi, pengurusan merupakan suatu proses
mendapat dan mencantumkan sumber-sumber kewangan modal tenaga manusia dan
sebagainya untuk mencapai matlamat organisasi sama ada dalam bentuk barangan
atau perkhidmatan.
Manakala, Muhammad A. Al-Buraey berpendapat bahawa pengurusan merupakan
penyelarasan tenaga manusia untuk mencapai matlamat kelompok sebagai makhluk
social yang perlu berinteraksi antara satu sama lain.
Bagi Rasid et al. (2008), pengurusan Islam secara hakikatnya
merupakan terjemahan kepada “kerajaan Islam” atau pemerintahan Islam. Maka,
prinsip sesebuah “Negara Islam” melibatkan prinsip-prinsip berikut:
I.
Al-Ubudiyyah
II.
Al-Syura
III.
Al-Hurriyah
IV.
Al-Musawah
V.
Al-Adalah
Al-Ubudiyyah
Ubudiyyah merupakan prinsip organisasi yang
berkaitan dengan matlamat dan fungsi utama manusia sebagai hamba Allah.
Ubudiyyah ini merujuk kepada sifat pengabdian diri seorang insan dengan
setelusnya hanya kepada Allah. Oleh itu, seluruh kegiatan seseorang individu
dan juga seluruh kegiatannya di dalam organisasi perlulah diikat dengan
pengabdian diri dengan Allah.
Islam mempunyai konsep dan pengertian yang
jelas tentang hubungan sesama manusia dengan Allah sebagai pencipta alam
seluruhnya. Pandangan Islam tentang ketuhanan berasaskan konsep ibadat kepada
Allah, yang memusatkan peranannya kepada keimanan yang mutlak kepada Allah. Ia
membawa maksud patuh kepada suruhan Allah dan menjauhi segala larangannya.
Beriman dengan KeEsaan Allah merupakan landasan keabdian seseorang Islam terhadap
Tuhannya. (Ahmad Ibrahim:1991)
Firman Allah:
“Janganlah
kamu sembah dua tuhan. Hanya Dia Tuhan yang Esa, sebab itu takutlah kamu kepada
ku. Allah memiliki apa-apa yang di langit dan di bumi dan kepada Nya
(hendaklah) kamu patuh selama-lamanya. Adakah kamu takut kepada yang lain
daripada Allah?"
Setiap manusia merupakan khalifah yang
dilantik oleh Allah untuk memakmurkan muka bumi. Islam telah meletakkan garis
panduan tertentu bagi seorang pemimpin, pengurus, pentadbir yang diamanahkan
oleh Allah perlu memahami konsep ubudiah berikut: (Ahmad Ibrahim:1991)
1. Allah tidak meredhai hambaNya yang bersikap
menjauhi kemewahan dunia dengan mengurung
diri di dalam rumah-rumah ibadat dan masjid semata-mata untuk tujuan
beribadat, sedangkan manusia boleh beribadat di mana sahaja sama ada di kebun,
di tmpat-tempat perniagaan kerana semua perlakuan ibadat dapat didengar oleh
Allah dan semua perlakuan serta pekerjaan yang dilakukan oleh manusia dengan
ikhlas dapat mendekatkan diri dengan Allah.
2. Hubungan manusia dengan Allah adalah
berasaskan satu perjanjian atau kesanggupan yang azali. Manusia telah mengakui
ketuhanan Allah serta menyatakan kesanggupan untuk mengabdikan diri semata-mata
kepadaNya. Perjanjian ini dibuat ketika manusia berada di alam ruh lagi
Firman Allah:
"Bukankah
aku Tuhan kamu?" Maka jawab ruh: "Ya, kami bersaksi supaya engkau
tidak menyatakan pada hari Qiamat: Sesungguhnya kami lupa terhadap hal
ini".
Pengakuan dan pengiktirafan ini menyebabkan
Allah mengurniakan kepada manusia muka bumi ini untuk diperintah dan
dibangunkan. Manusia dibekalkan dengan kuasa dan pelbagai kemudahan termasuklah
bumi, laut serta isi perutnya dengan punca rezeki agar manusia bersyukur dan mengingati
Allah. (Abu Sin, 1991)
Firman Allah yang bermaksud:
"Dan
kepada kaum Thamud, kami utuskan saudara mereka: Nabi Soleh. Ia berkata; wahai
kaumku! Sembahlah kamu kepada Allah! Sebenarnya tiada Tuhan bagi kamu selain
daripada-Nya. Dialah yang menjadikan kamu dari bahan bumi serta menghendaki
kamu memakmurkannya. Oleh itu mintalah ampun kepada Allah daripada perbuatan
syirik, kemudian kembali kepada-Nya dengan taat dan tauhid. Sesungguhnya
Tuhanku sentiasa dekat, lagi sentiasa memperkenankan permohonan hamba-Nya"
(Surah Hud 11:61)
Dalam konteks organisasi, konsep ubudiyyah
bukan sahaja dapat corakkan pembentukan individu warganya, tetapi juga
membentuk halatuju serta budaya organisasi tersebut. Di antara perkara penting
yang berkaitan dengan ubudiyyah serta hubungannya dengan organisasi adalah:
(Rasid Muhamad:2011)
1. Matlamat atau halatuju organisasi perlu
seiring dengan konsep pengabdian diri kepada Allah. Ini akan menjadikan
matlamatnya adalah sesuatu yang sejajar dengan matlamat yang hendak dicapai
oleh Islam.
2. Cara, kaedah atau kegiatan yang
dilaksanakan untuk mencapai matlamat organisasi juga pelrlu seiring dengan
konsep ubudiah kepada Allah. Ini menjadikan cara untuk mencapai matlamat
tersebut mengambil kira nilai dan prinsip Islam. Ini menegaskan penolakan
terhadap konsep "matlamat menghalalkan cara".
3. Budaya yang wujud dan subur di dalam
organisasil perlu didokong oleh semangat pengabdian diri kepada Allah. Oleh
itu, akan wujud budaya yang bernafaskan nilail Islam di dalam organisasi terserbut.
Konsep ubudiyyah ini, jika difahami dan
dihayati perlu memberi kesan yang positif kepada pembetukan watak warga
organisasi serta budaya organisasi yang diwujudkan. Di antara perkara penting
dalam hubungan tersebut termasuklah: (Rasid Muhamad:2011)
1. Warga organisasi akan menaikkan segala
kegiatan dalam organisasi dengan agama. Ini menjadikan mereka seolah yang
sensitif dengan arahan dan tegahan agama. Oleh itu, dia dapat menggambarkan
bahawa agama menjadi nilai atau prinsip utama dalam sesebuah organisasi.
2. Warga organisasi akan berusaha untuk
menjadikan setiap kegiatan dalam organisasi sebagai satu ibadah dengan menjaga
adab dan syarat-syaratnya. Penghayatan konsep ini amat penting dalam memupuk
nilai dan budaya yang positif di dalam organisasi.
3. Budaya yang wujud dalam organisasi menjadi
sesuatu yang positif sejajar dengan nilai dan prinsip agama. Ini akan
menyumbang ke arah pengurusan dan mengurangkan pelbagai bentuk perkara yang
negatif seperti rasuah, salahguna kuasa dan sebagainya.
4. Agama menjadi unsur utama dalam menentukan
tindak-tanduk dan kegiatan dalam organisasi. Dengan itu, seluruh warga
organisasi dapat menjadikan agama sebagai penentu nilai utama dalam kegiatan
perkembagan organisasi.
Konsep ubudiyyah merupakan satu
prinsip penting dalam organisasi kerana melaluinya ia dapat membentuk individu
yang baik dan dapat berperanan dengan sewajarnya dalam memajukan organisasi.
Individu yang baik seterusnya akan mewujudkan budaya organisasi yang positif,
yang baik untuk perkembangan dan kemajuan organisasi.
Al-Syura
Al-Syura merupakan prinsip pengurusan Islam yang kedua. Kepentingannya
ditegaskan dengan jelas dan nyata di dalam al-quran. Kemudian, dikukuhkan lagi
oleh sunah Rasulullah SAW serta amalan para sahabat. Al-syura yang bermaksud
muzakarah atau musyawarah juga merupakan unsur yang dianggap penting dalam
kehidupan seharian.
Antaranya kepentingan al-syura dalam
hubungannya dengan pengurusan ialah:
- Amalan syura menjadikan keputusan yang dibuat menjadi lebih baik berdasarkan logic akal. Keputusan yang dibuat mengikut pandangan ramai lebih baik daripada seorang.
- Syura dapat memantapkan keputusan yang dibuat hasil perbincangan yang lebih matang dan mendalam.
- Syura juga akan dapat mengelakkan kekeliruan dan ketidakfahaman kerana sesuatu perkara itu dibincangkan dengan teliti dan melibatkan jumlah ahli majlis yang ramai.
- Melalui syura, kesalahan yang besar dapat dielakkan kerana keputusan yang dibuat telah diputuskan secara bersama (mengikut persepakatan ramai)
- Syura bertujuan meningkatkan komitmen pekerja kerana keputusan tersebut dibuat secara bersama. Dengan ini, mereka akan merasakan keputusan yang dibuat itu adalah keputusan bersama dan bukan keputusan individu sahaja
- Syura merupakan wadah untuk memanfaatkan mereka yang berilmu, berpengalaman dan berkemahiran. Dengan itu, setiap mereka yang berpotensi akan merasakan diri mereka dihormati dan dihargai terutama apabila berbincang dan membuat keputusan bersama.
Oleh sebab al-syura merupakan perkara penting
dalam pengurusan, maka mereka yang ingin menjadi ahli syura perlu mempunyai
sifat yang baik. Menurut Rasid et al. (2008), sifat-sifat baik yang disyaratkan
oleh Saidina Ali bin Abi Talib adalah seperti yang berikut:
2. Seorang yang tidak melakukan kezaliman dan tidak membantu orang-orang yang zalim dan melakukan kejahatan.
3. Seorang yang jujur dan bertaqwa.
4. Seorang yang tidak pengecut, tidak kedekut dan tidak tamak
5. Seorang yang adil
6. Seorang yang berilmu dan terpelajar
7. Seorang yang tekun dan sabra dalam menjalankan tugas dan amanah.
Menurut Abdullah (1990), fungsi syura dalam konteks organisasi
melibatkan perkara-perkara yang berikut:
2. Menjalankan setiap aktiviti organisasi yang difikirkan berfaedah mengikut syariah.
3. Meluluskan program-program kewangan.
4. Mengulang kaji dasar-dasar organisasi dan memikirkan cara untuk melicinkan lagi pentadbiran organisasi.
5. Berkuasa mengisytiharkan rancangan darurat organisasi yang difikirkan perlu.
6. Meluluskan kontrak, perkongsian dan perjanjian dengan organisasi luar.
7. Memberikan kebebasan kepada setiap ahli syura untuk menyatakan pendapat demi kemaslahatan organisasi.
8. Menggunakan harta belanjawaan organisasi sebagaimana yang diputuskan oleh syura.
Al-Hurriyah
Al-Hurriyah bermaksud kebebasan. Kebebasan menjadi salah satu prinsip
pengurusan Islam. Prinsip ini bertitik tolak daripada hakikat pengiktirafan
Islam menentang sebarang bentuk perhambaan tanpa sebarang alasan kecuali
perhambaan terhadap Allah SWT
Islam menjamin kebebasan manusia dari aspek hak asasi kemanusian yang
melibatkan perkara-perkara yang berikut:
I.
Kebebasan beragama atau mengamalkan
agama dan fahaman yang dianuti
II.
Kebebasan berfikir
III.
Kebebasan bersuara
IV.
Kebebasan memiliki dan mencari harta
V.
Kebebasan untuk menuntut ilmu
VI.
Kebebasan bergerak
Kebebasan dalam Islam dijamin untuk setiap
individu, dengan mengambil kira tiga perkara. Pertama, kebebasan tidak
mengganggu kepentingan orang lain, atau kepentingan awam. Hal ini kerana dalam Islam, apabila
bertembung antara kepentingan peribadi dengan kepentingan umum. Kepentingan
umum itu hendaklah didahulukan. Kedua, kebebasan tidak mengganggu kepentingan
organisasi tang membawa maksud kepentingan organisasi hendaklah diutamakan
berbanding dengan kepentingan dan kebebasan diri. Ketiga, kebebasan tidak
bercanggah dengan nilai dan prinsip agama. Jika bercanggah, maka dengan
sendirinya akan terbatal.
Kebebasan dalam Islam terutama dalam
konteks sebuah organisasi ialah kebebasan yang melambangkan perhargaan Islam
terhadap hak yang dimiliki individu selagi tidak melanggar batasan yang ditentukan
oleh Islam. Kebebasan dalam hal ini juga membuka nilai kreativiti serta
keterbukaan yang dianjurkan oleh Islam yang akan menyumbang ke arah kebaikan
dan kecermerkangan organisasi.
Al-Musawah
Al-Musawah
atau persamaan adalah antara prinsip-prinsip pengurusan dalam Islam. Persamaan
ini berkaitan dengan hakikat bahawa manusia berasal daripada keturunan yang
satu, iaitu berasal daripada nabi Adam a.s.. Perkara-perkara yang membezakan
setiap seorang manusia dengan manusia yang lain ialah amalan tanggungjawab dan
ketakwaan.

“ Wahai
manusia sesungguhnya kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan
kami telah menjadikan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan kami telah
menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku-puak supaya kamu berkenal-kenalan
(dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesunggunya semulia-mulia kamu di
sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu (bukan yang lebih
keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah maha Mengetahui lagi Maha
mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)
(Surah al-Hujurat 49:13)
Pelaksanaan persamaan dalam organisasi
melibatkan beberapa perkara yang berikut:
i.
Semua warga organisasi harus diterima
sama rata, terutama dari sudut peraturan dan undang-undang.
ii.
Warga organisasi hendaklah dilayan dan
dihormati dari sudut kemanusiaan kerana setiap manusia mempunyai maruah,
kecenderungan dan sifat serta cita rasa tersendiri.
iii.
Persamaan juga hendaklah diaplikasikan
dari sudut peluang dan kemudahan yang diberikan agar setiap pekerja dapat
merasai peluang dan hak yang sama.
iv.
Pembahagian tugas hendaklah mengambil
kira aspek kemanusia dan persamaan.
Al-Musawah merupakan prinsip pengurusan Islam yang melambangkan
kesejagatan Islam dan sistemnya.
Pendekatan Islam tidak berlandaskan keturunan, warna kulit dan
sebagainya, namun dibina atas dasar persamaan yang dalam konteks organisasi
semuanya diberikan kedudukan sama rata untuk berkhidmat dan menyumbangkan usaha
dalam memajukan organisasi.
Persamaan hak di muka bumi adalah salah satu prinsip utama syariat Islam,
baik yang berkaitan dengan ibadah atau muamalah. Persamaan hak tersebut tidak
hanya berlaku bagi umat Islam, tetapi juga bagi seluruh agama. Meraka diberi
hak untuk memutuskan hokum sesuai dengan ajaran masing-masing, kecuali kalau
mereka dengan sukarela meminta keputusan hukum sesuai hukum Islam.
Prinsip persamaan hak dan keadilan adalah dua hal yang tidak dapat
dipisahkan dalam menetapkan hukum Islam. Keduanya harus diwujudkan demi
pemeliharaan martabat manusia.
Al-Adalah
Islam merupakan agama yang memetingkan keadilan. Keadilan dalam Islam
merujuk kepada hak, iaitu pemberian hak kepada yang berhak dan meletakkan
sesuatu pada tempatnya (Siddiq, 2003). Menurut Mawardi, keadilan ialah bercakap
benar, jujur dan amanh, menjauhi perkara yang haram, menjauhi dosa dan syubhah,
tenang dalam apa-apa jua keadaan sekali pun menjaga maruah. Dalam konteks
pengurusan organisasi, keadilan merupakan tunjang kepada segala bentuk amalan
pengurusan yang dilaksanakan dengan melibatkan perkara-perkara yang berikut:
1. Keadilan perlu diamalkan dalam proses
pengambilan pekerja agar pekerja yang dipilih menepati kriteria dan kelayakan
yang ditetapkan.
2.
Keadilan juga perlu dilaksanakan dalam
pembahagian tugas supaya tugas tersebut diserahkan kepada yang layak
mengambilkira bakat, potensi dan kekuatan.
3.
Keadilan harus dilaksanakan dalam
menjatuhkan hukuman bukan berdasarkan kedudukan atau pilih kasih.
Keadilan boleh dilaksanakan di dalam
perkara seperti berikut:
i. Membuat sesuatu keputusan
Sebelum
membuat keputusan berkaitan dengan sesuatu perkara kita seharusnya melihat dari
pelbagai sudut sebelum membuat keputusan tersebut. Ini bagi mengelakkan sesuatu
keputusan yang akan menyebabkan kita menyesalinya.
ii. Pengucapan
Keadilan
dalam pengucapan bermaksud kita menyampaikan sesuatu perkara kepada
golongan-golongan tertentu mengikut kemampuan penerimaan mereka.
iii. Keadilan terhadap Allah SWT
Kita tidak
boleh syirik kepada Allah SWT iaitu dengan mengakui kewujudan Tuhan selain
Allah SWT. Dosa syirik adalah dosa paling besat dan tidak diampuni oleh Allah
SWT.
iv. Timbangan dan ukuran
Sesuatu
perniaga yang melibatkan timbangan atai ukuran hendaklan menjaudi daripada
penyelewengan terhadap nilai timbanga dan ukuran.
v. Pengurusan harta
Khususnya
dalam pemeliharaan harta anak yatim paitu, kita dilarang sama sekali daripada
menggunakan harta mereka sehingga mereka meningkat dewasa.
KESIMPULAN
Sekiranyan
seseorang pengurus Islam berupaya untuk mengurus pekerjaanya berpandukan
prinsip-prinsip pengurusan dalam Islam, maka pengurus tersebut pastinya akan
dapat membawa dirinya, kepimpinannya kea rah jalan yang diredhai Allah SWT
seterusnya mencapai kecemerlangan di dunia dan juga di akhirat. Islam bukanlah
satu ajaran yang utopia iaitu sesuatu yang tidak mampu dicapai dan dilakukan
oleh manusia. Sebaliknya, ajaran Islam merupakan ajaran wahyu yang mudah dan
realistic untuk semua manusia di semua tempat pada semua masa.
Selain
itu, Islam juga mempunyai pandangan yang tersendiri terhadap kehidupan di mukan
bumi termasuk kepentingan ilmu dan system nilai. Sesungguhnya sarjana
pengurusan dan pentadbiran sehingga belum lagi dapat membei satu definisi yang
tunggal untuk pengurusan dan pentadbiran. Sebab itulah konsep pengurusan dan
pentadbiran sentiasa dicampuk aduk antara satu sama lain dan tiada garis
pemisah yang jelas. Teori yang dikemukakan dari perspektif etika lebih matang
dan unggul
RUJUKAN
·
Buku Pegurusan Dalam Islam Siri
Politeknik
·
Buku Mengurus Secara Islam (Yusof
Ismail)
·
Lib.kedah.uitm.edu.my/psblibrary/notes/languagestudies/logout/notes
·
http://ms-m.wikipedia.org>wiki
·
Buku Pengurusan Islam Teori dan
Praktis (Rasid Muhammad)
LAMPIRAN
LAMPIRAN
1
![]() |
keratan akhbar mengenai konsep Syura menurut Islam |
LAMPIRAN
2
![]() |
keratan akhbar mengenai kebebasan hak asasi manusia ( Al-Hurriyah) |
LAMPIRAN
3
![]() |
Antara dalil tentang prinsip asas pengurusan Islam |
Comments
Post a Comment